Спецвипуск всеукраїнського громадсько-політичного тижневика "Освіта" (№ 36 від 15 - 22 серпня) під рубрикою "Університет на шляху до статусу - дослідницький" повністю присвячений науковим здобуткам Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. На конкретних прикладах і фактах переконливо показано, що вчені університету обрали саме науку головним важелем у діяльності свого закладу: виконують унікальні дослідження, розробляють тематику під грифом "уперше", залучають до наукового обігу досі не аналізовані поняття і явища. Тут створено єдині на сьогодні наукові центри та лабораторії, де вивчають специфіку творчості, що продукує колиска нації - українське село, а майбутній учитель, формуючись в атмосфері наукового пошуку, отримує ні з чим не порівнюваний потенціал.

Відкриває газетний номер (сторінки 1-2) об'ємна стаття "Педагогічне краєзнавство" ректора університету, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента Національної академії педагогічних наук України Наталії Побірченко. Наталія Семенівна очолює Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування - НАПН та МОНмолодьспорту України. Центр створений у 2006 році з метою розвитку фундаментальних та прикладних досліджень з проблем педагогічного краєзнавства, координації дослідницької діяльності вчених у галузі педагогічного краєзнавства з науковими планами і програмами Національної академії педагогічних наук України, створення можливостей для апробації та впровадження у навчальний процес результатів досліджень, залучення обдарованої молоді до активної науково-дослідної роботи. У матеріалах статті висвітлені основні напрями діяльності Центру та наукові здобутки.



Зокрема, дослідники Центру науково обґрунтували основні педагогічні проблеми педагогічного краєзнавства: структура, функції, принципи та джерела; розробили періодизацію розвитку освіти у краї, мережі та типології освітніх закладів Черкаського краю та концепцію розвитку педагогічного краєзнавства Черкащини; визначили концептуальні ідеї педагогічного краєзнавства як ефективного засобу професійної підготовки майбутніх учителів.

На базі Центру розроблялися держбюджетні теми: "Педагогічне краєзнавство Черкащини у підготовці майбутніх учителів" та "Інтегративна технологія використання педагогічного краєзнавства у дисциплінах гуманітарного циклу як складова підготовки майбутнього вчителя", розпочата робота по виконанню нових тем: "Становлення та розвиток педагогічного краєзнавства в Україні (ІІ половина ХІХ початок ХХ століття)" та "Розвиток дитячого руху в Центральній Україні (друга половина ХІХ - ХХ ст.)".

Цікавими та змістовними є матеріали, розміщені на четвертій сторінці номера - "Етнологія Черкаського краю" та "Хто отримає "Горнятко Енея". Тут мова йде про один з найпотужніших осередків просвітницько-культурницької діяльності на Черкащині - науково-дослідну лабораторію "Етнологія Черкаського краю" (керівник - професор Наталія Сивачук). Мета наукової діяльності лабораторії - становлення особистості вчителя на основі регіональних етнокультурних традицій та збереження фольклорної пам'яті історичної Уманщини.

Зміст пошукової експедиційної роботи охоплює всі розділи фольклору (календарно-обрядову та родинно-обрядову творчість, героїчний епос, балади, ліричні пісні, казкову прозу, історичну прозу, дитячий фольклор) та етнографії (народні промисли і ремесла, народне житло, вбрання, харчування, народні знання, світоглядні уявлення і вірування, звичаї, традиції й обряди). Всі фольклорні й етнографічні матеріали, зібрані у селах історичної Уманщини, постійно поповнюють фонди лабораторії "Етнологія Черкаського краю". Впродовж останніх років укладено науковий архів лабораторії (20 000 карток), яким послуговуються науковці, студенти, вчителі, учні.







На наступній сторінці газети привертають увагу статті "Стобарвне джерело говірки" та "Робота зі студентами". У них розкривається діяльність ще одного наукового підрозділу УДПУ - Східноподільського лінгвокраєзнавчого науково-координаційного центру (керівник - доцент Тетяна Тищенко), що діє під егідою Інституту української мови Національної академії наук України. Основне завдання Центру - вивчення мовних особливостей говірок населених пунктів Східного Поділля і суміжних земель, функціонально-стилістичних особливостей вживання омонімів у художніх текстах, історії мови, організація наукової роботи студентів-філологів.



У 2011 році засноване нове періодичне видання "Науковий часопис Східноподільського лінгвокраєзнавчого центру", де публікуються результати досліджень викладачів та студентів. Щорічно виходять збірники студентських наукових праць "Діалектологічні студії" та "Ономастичні етюди".

При Центрі створено консультаційний пункт для учасників Малої академії наук. Роботи, виконані учнями загальноосвітніх шкіл Умані і східноподільського регіону за консультування доцентами Василем Денисюком, Оленою Зелінською, Тетяною Тищенко, відзначені призовими місцями на обласному і всеукраїнському рівнях.

Завершується спецвипуск тижневика "Освіта" матеріалом "Театр Слова: концепція діяльності". Подані мета і завдання діяльності "Театру Слова", розкривається її зміст, науково-методичне та кадрове забезпечення. Цікавою і різноманітною є запропонована тематика науково-методичних семінарів, розповідається про досвід роботи зі студентами над педагогічною риторикою.