Сьогодні в усьому цивілізованому світі відзначають Міжнародний день інвалідів, який є не лише нагадування суспільству про необхідність виявляти милосердя і турботу до людей із фізичні вадами, а й привертає увагу всього світу до проблем інтеграції найбільш незахищеної частини людства в життя соціуму.

Люди з інвалідністю мають отримувати необхідну підтримку в процесі набуття освіти, організації їх трудової діяльності та суспільному житті. Вперше принцип рівності прав людей із інвалідністю був проголошений у Стандартних правилах забезпечення рівних можливостей для інвалідів.


Нова редакція Закону України «Про вищу освіту» декларує, що особа з особливими освітніми потребами – це особа з інвалідністю, яка потребує додаткової підтримки для забезпечення здобуття вищої освіти; тому навчальні заклади зобов’язані створити та забезпечити рівні умови доступу до вищої освіти, у тому числі забезпечення осіб з особливими освітніми потребами спеціальним навчально-реабілітаційним супроводом та створення для них вільного доступу до інфраструктури ВНЗ з урахуванням обмежень життєдіяльності, зумовлених станом здоров’я.

У зв’язку із збільшенням кількості студентів з обмеженими можливостями виникла необхідність реалізації сучасних підходів до організації їх соціально-педагогічної підтримки, професійного здійснення соціально-педагогічної роботи з ними, а також інтеграції студентів з особливими потребами у навчально-виховний соціум. Для цього на базі Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини спільно з Управлінням праці та соціального захисту населення Уманської міської ради створено Центр соціальної та освітньої інтеграції осіб з особливими потребами (координатор Марія Перфільєва, психолог Альона Завалко, волонтер Анна Діденко).

Презентацію Центру можна переглянути тут.





Центр здійснює консолідацію зусиль відповідних структурних підрозділів університету, залучених органів виконавчої влади та громадських організацій, спрямовуючи їх на соціально-педагогічну підтримку осіб з обмеженими можливостями, їх адаптацію до студентського та педагогічного колективу, інтеграцію у освітнє та соціальне середовище, на створення умов для саморозвитку та самореалізації, розвиток соціальної активності, автономності, відповідальності та мобільності осіб з особливими потребами. У Центрі не сумніваються, що цілісно вибудувана система соціально-педагогічної підтримки студентів з особливими потребами дозволить їм досягнути певних результатів не тільки в навчальній, а й у творчій та професійній діяльності.

Діяльність Центру є надзвичайно активною. Відповідно до плану роботи проводяться засідання Центру за участю Управління праці та соціального захисту населення, благодійної організації «Благодійний фонд «Сучасне село та місто». Розглянуті питання надання соціальних послуг особам з особливими потребами в м. Умань, соціальної та освітньої інтеграції, правового захисту молоді з особливими потребами в умовах вишу, доступу до інформаційних ресурсів, а також проблеми соціальної активності, мобільності та професійної реалізації молодих людей з обмеженими можливостями. Під час одного із таких засідань в рамках неформальної зустрічі студенти-інваліди презентувати себе оточуючим, поділилися своїми захопленнями та інтересами. На згадку про зустріч кожен присутній виготовив невеликий сувенір із ниток – червоне серце як символ добра, відкритості та милосердя.

Активною є співпраця Центру із міським відділом освіти, спеціалістами психологічної служби загальноосвітніх навчальних закладів. Так, нещодавно за участю координатора Центру на базі відділу освіти відбулося розширене засідання творчої групи з актуальних питань інклюзивної освіти щодо організації психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах.

У рамках діяльності Центру створена і діє науково-дослідна лабораторія педагогічної інклюзії. Для вирішення проблемного поля та реалізації поставлених завдань скоординовано діяльність ряду секторів лабораторії: науково-дослідного, сектору міжнародної діяльності, навчально-виховного, соціально-побутового, сектору психокорекційної діяльності, медико-реабілітаційного, культурно-дозвіллєвого та сектору волонтерської діяльності. На базі лабораторії педагогічної інклюзії здійснюється написання кандидатських та докторських дисертацій з проблем інтеграції. Студенти та викладачі активно беруть участь у Міжнародних, обласних та регіональних конференціях, семінарах та конкурсах з означеної проблематики. Так, на підготовчому етапі реалізації ідеї створення Центру модель проекту виборола І місце у ІІ Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт із соціальної педагогіки та здобула перемогу у регіональному етапі Всеукраїнського конкурсу бізнес-планів підприємницької діяльності у 2014 році за бізнес-план «Центр соціальної та освітньої інтеграції студентів з особливими потребами» у номінації «Соціальний проект» (колектив авторів: декан факультету, кандидат педагогічних наук, доцент Оксана Кравченко, кандидати педагогічних наук Майя Перфільєва та Оксана Шевчук).

Представники нашого університету були учасниками XIV Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів», що проходила у м. Київ і де розглядалися важливі питання реалізації державної політики стосовно рівності освітніх можливостей людей з інвалідністю.




З метою популяризації зарубіжного досвіду розвитку інклюзивної освіти викладачі та аспіранти університету пройшли наукове стажування у Республіці Польща і мали змогу вивчити та узагальнити міжнародний досвід супроводу осіб з інвалідністю та підготувати пропозиції щодо використання цього досвіду в університеті. В рамках реалізації психокорекційної діяльності здійснюється співпраця з Центром психологічного діагностування та тренінгових технологій і науково-дослідною лабораторією «Вдосконалення майстерності практичного психолога», які діють на базі нашого університету.

Активно діє сектор волонтерської діяльності, відбувається залучення до активної волонтерської діяльності студентської соціально-психологічної служби університету студентів з особливими потребами. Неодноразово учасники Центру соціальної та освітньої інтеграції осіб з особливими потребами УДПУ організовували зустрічі із Центром соціально-педагогічної реабілітації міста Умань. У гості до вихованців центру реабілітації студенти йдуть із солодкими гостинцями, влаштовують пізнавальні відеоперегляди, ігри та вікторини. У свою чергу Центр соціально-педагогічної реабілітації запрошує студентів-волонтерів університету на свої заходи.

З нагоди відзначення Міжнародного дня інвалідів на факультеті соціальної та психологічної освіти оголошено конкурс на кращу фотороботу на тему: «Парадокси універсального дизайну», підсумки якого будуть підведені в середині грудня.

У Міжнародний день інвалідів, представники УДПУ приєднуються до міжнародної ініціативи і бажають всім, хто не байдужий до проблем людей з особливими потребами, сил і здоров’я, засобів і успіху. Захищаючи гідність інвалідів, ми захищаємо своє людське обличчя. Пам‘ятаймо, інвалідність - це не вирок.

Пресцентр УДПУ