Комплексна навчально-польова практика з геоморфології, географії ґрунтів, основ технологій виробництва на ІІ курсі природничо-географічного факультету є невід’ємною складовою навчального процесу. Вона проводилась під керівництвом кандидата географічних наук, доцента Олексія Ситника, кандидата сільськогосподарських наук, доцента Валерія Миколайка, викладача Ірини Миколайко і проходила у межах Подільської височини та південної частини Західно-Придніпровської денудаційної височини (околиці с. Ставки, Бершадського району, Вінницької області), що являє собою своєрідний та унікальний регіон, де можна в повній мірі спостерігати та наочно вивчати різноманітні геоморфологічні об’єкти, ґрунти і окремі промислові підприємства.


Мета практики полягала у закріпленні та поглибленні знань, набутих студентами під час вивчення курсу «Геоморфологія», «Географія ґрунтів», «Основи технологій виробництва». Завданнями практики були: спостереження і осмислення форм рельєфу; різних типів ґрунтів; процесів та явищ рельєфо- та ґрунтоутворення (ведення і документування маршрутних спостережень, опис геологічних та ґрунтових розрізів, різних форм рельєфу); аналіз результатів та генетичних особливостей рельєфо- та ґрунтоутворюючих чинників, ендогенних, екзогенних та техногенних процесів, динаміки їх антропогенних змін; вивчення в природних умовах просторово-часових характеристик, документів і пам’яток геологічного літопису як незаперечного доказу еволюційного розвитку земної кори та біоти; аналітичний підхід до вивчення та розв’язання проблем рельєфо- та ґрунтоутворення; вивчення структури та умов функціонування окремих промислових підприємств.

З геоморфології для дослідження та вивчення були передбачено такі маршрути і об’єкти: Мурафські Товтри, каньйон р. Бушанка, піщаний кар’єр поблизу с. Ставки, маршрути по долині р. Південний Буг, кар’єр Заваллівського графітового комбінату, підприємства м. Гайворон.

Об’єкти вивчення Мурафські Товтри, каньйон р. Бушанка поблизу с. Буша Ямпільського району Вінницької області - унікальні утворення, еолові форми рельєфу. Під час маршруту студенти поглиблювали знання про еолову та флювіальну морфоскульптуру, рельєфоутворюючу діяльність стародавнього Галіційського(Сарматського) моря.


Екскурсія на піщаний кар’єр на західній околиці с. Ставки дозволила спостерігати та вивчати цей об’єкт як антропогенну форму рельєфу. Метою екскурсії було поглиблення знань про дані форми рельєфу, особливостей їх формування та подальшого розвитку; вивчення результатів накопичення осадочного матеріалу, ознайомлення із своєрідними корами вивітрювання, наслідками еолових та алювіальних процесів.


Маршрут вздовж лівого берега р. Пд. Буг (від бази відпочинку з-ду „Мегомметр” до с. Ставки) надав можливість спостереження та вивчення русла річки, заплави, надзаплавних терас, виходів архейських та протерозойських порід. Мета маршруту – визначення результатів ерозійної та акумулятивної діяльності р. Пд. Буг; виявлення та вивчення форм рельєфу, утворених в долині річки; звернути увагу на формування надзаплавних терас, акумулятивно-денудаційних рівнин та лесових підвищених позальодовикових областей.


На кар’єрі Заваллівського графітового комбінату (Гайворонський район Кіровоградської області) студенти вивчали умови залягання та видобутку графітової руди, схилових процесів на відвалах пустої породи та стінках кар’єру, а також проводили дослідження проявів фізичного, органічного та хімічного вивітрювання, денудаційних процесів, виділення елементів еолової морфоскульптури тощо.


Відбулося вивчення ґрунтових розрізів, зроблених під різними рослинними формаціями. Студенти вивчали умови формування різних за генезисом типів ґрунтів, їх хімічний і механічний склад.



З основ технологій виробництва передбачалось вивчення структури і функціонування окремих підприємств за місцем практики. За сприяння працівників Гайворонського краєзнавчого музею студенти відвідали місцеві залізничне депо, дистанцію колії, а також ГЕС.




Особлива увага під час польової практики приділялась проведенню виховної роботи, котра тісно пов’язана з її програмою. Культурно-масова та спортивна робота були невід’ємними у цій роботі і включала підготовку концерту художньої самодіяльності, проведення вечорів відпочинку, спортивних змагань, організації колективних екскурсій у музеї.



Під час практик студенти забезпечувались транспортом, місцем для проживання; необхідним посудом для приготування гарячої їжі, а загалом набували навичок облаштування побуту і відпочинку.



Пресцентр УДПУ