00 

В Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини питання щодо забезпечення ефективності практичної підготовки студентів та стану методичної роботи факультетів/інституту з її організації перебуває під постійним контролем ректорату, вченої ради, гарантів освітніх програм, обговорюється на засіданнях кафедр.

Невід’ємною складовою підготовки здобувачів, які навчаються за освітніми програмами всіх рівнів вищої освіти, є практика, що виступає обов’язковим освітнім компонентом. Вона є ключовим елементом у процесі здобуття вищої освіти, адже дозволяє застосовувати теоретичні знання в реальних умовах професійної діяльності, удосконалити та здобути необхідні навички та вміння, краще зрозуміти особливості майбутньої професії, сприяє адаптації до робочого середовища та створює можливості для працевлаштування.

Актуальність важливості практичної підготовки значно посилюється завдяки підвищеній увазі до цієї складової під час проведення акредитаційної експертизи освітніх програм.

З метою покращення організації практики в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини регулярно проводяться робочі зустрічі керівників практики факультетів та інституту. Під час цих зустрічей обговорюються актуальні питання, спрямовані на вдосконалення практичної підготовки студентів.

Практична підготовка здобувачів вищої освіти реалізується через проходження навчальних та виробничих практик, визначених освітніми програмами. Сьогодні практики проходять у таких форматах: дистанційному, очному та змішаному, що обумовлено насамперед режимом роботи бази практики та фактичним місцем перебування здобувача вищої освіти.

Базами для проведення практик виступають заклади різних типів, різних форм власності та організаційно-правових форм господарювання.

Співпраця з базами практики здійснюється на основі попередньо підписаних договорів про проведення практик здобувачів вищої освіти. Протягом 2024 року було укладено 42 договори, у 2025 році на даний час укладено 16 договорів. Вони розміщені на сайті університету у рубриці «Угоди про співпрацю та практики».

Практики складають цілісну, взаємопов’язану систему практичної підготовки, яка спрямована на досягнення загальних та фахових компетентностей. Їх зміст, наступність і взаємозв’язок відображено у наскрізних програмах практик, які розробляються гарантами освітніх програм і проєктними/робочими групами за участю роботодавців. У процесі її розробки враховується як вимоги освітніх, професійних стандартів, так і потреби сучасного ринку праці.

На основі наскрізних програм розроблені робочі програми практики. Для усіх рівнів вищої освіти програми практик адаптовано до специфіки дистанційного та змішаного форматів проходження практики, зокрема в структуру робочої програми практики додано розділ «Адаптований зміст діяльності здобувачів вищої освіти до проходження практики в умовах дистанційного або змішаного режиму».

У контексті змін підходів до організації практик особливу увагу приділено використанню інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій. Інноваційність таких методів полягає в інтеграції сучасних цифрових технологій, зокрема у освітній процес. Це сприяє формуванню у здобувачів освіти компетенцій, необхідних для успішної професійної діяльності в умовах цифрового суспільства.

Практика здобувачів вищої освіти має свої особливості, зумовлені як специфікою освітнього процесу, так і викликами, пов’язаними з умовами воєнного стану

Наприклад, було впроваджено кілька нових підходів та форматів, які сприяли підвищенню ефективності та практичної значущості цього досвіду.

З метою удосконалення та підвищення якості проведення навчальних/виробничих практик, визначення рівня задоволеності сформованими компетентностями під час проходження практики серед здобувачів вищої освіти проводяться опитування на рівні факультетів/інституту, університету.

Анкети містять запитання, що стосуються різних аспектів практики: організація, зміст, керівництво, умови проведення та результати.

Загалом результати анкетування засвідчили про належний рівень організації та перебігу практик.

Результати анкетування розглядаються на засіданнях кафедр та навчально-методичних радах факультетів/інституту.

Регулярно на адресу ректора університету Олександра Безлюдного надходять подяки з баз практики як свідчення високого рівня професійної підготовки студентів.

Університет активно співпрацює з підприємствами, установами та організаціями різних галузей, щоб створити умови, максимально наближені до реального професійного середовища. Роботодавці стають не лише партнерами, а й активними учасниками освітнього процесу. Вони беруть участь у конференціях, науково-методичних семінарах, тренінгах, вебінарах, круглих столах. На факультетах, в інституті проводяться нефоральні зустрічі з професіоналами-практиками, екскурсії до закладів/установ/організацій, що виступають потенційними базами практики, гостьові лекції тощо.

Практику забезпечено сучасними методичними матеріалами, зокрема детально розробленими рекомендаціями щодо планування уроків, шаблонами звітної документації та підручниками з методики викладання предметів. У процесі підготовки до практики здобувачі вищої освіти також використовують наукові публікації викладачів кафедр.

Викладачами підготовлено публікації, що стосуються проблем практичної підготовки здобувачів вищої освіти.

/Підготовлено за матеріалами звіту керівника практик по університету Світлани Роєнко/

Детальніше у презентації

Пресцентр УДПУ