Для колективу Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини головний пріоритет – створення умов та розробка дієвих технологій для здобуття освіти молоддю з особливими освітніми потребами, з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів для їхньої успішної соціалізації та самореалізації.

Розробленням, впровадженням і постійним удосконаленням системи супроводу студентів з особливими освітніми потребами в УДПУ займаються члени Центру соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів», який створено у 2014 році на факультеті соціальної та психологічної освіти.

Центр консолідує діяльність відповідних структурних підрозділів Університету, залучає органи виконавчої влади та громадських організацій, спрямованих на соціально-педагогічну та психологічну підтримку осіб з особливими освітніми потребами щодо їх адаптації до студентського та педагогічного колективу, інтеграції у освітнє та соціальне середовище.

Співробітниками Центру проведено низку різноманітних науково-практичних заходів: конференції, круглі столи, семінари всеукраїнського та міжнародного рівнів із питань організації спільного навчально-виховного середовища для осіб із особливими потребами. За період свого існування Центр ініціював та успішно провів три студентські конкурси наукових соціальних проєктів з питань інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Подорожуємо без бар’єрів».

Для викладачів проведено тренінги «Етика спілкування з людьми з інвалідністю», розроблено програму міждисциплінарного командного підходу для здійснення медико-соціального та психолого-педагогічного супроводу в умовах закладу освіти, розроблено та затверджено «Положення про команду психолого-педагогічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами УДПУ імені Павла Тичини» задля функціонування міждисциплінарної команди фахівців.

Для студентів з особливими освітніми потребами розроблені індивідуальні програми адаптації та реабілітації у вищій школі.

В Університеті здобувають освіту молоді фахівці, які у майбутньому працюватимуть з особами з інвалідністю. З метою підвищення їхньої професійної компетентності удосконалено систему підготовки волонтерів до практичної діяльності; проведено опитування та створено банк статистичних даних «Готовність майбутніх асистентів вчителя до роботи в інклюзивних класах»; впроваджено навчальний курс «Інклюзивний туризм». Маємо значні здобутки у підготовці студентів – перемоги у конкурсах наукових робіт: «Майбутнє туристичної галузі», «Актуальні проблеми інклюзивної освіти».

Студенти спільно із співробітниками Центру соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» вшосте провели в УДПУ фестиваль творчості «Рівні між собою ми. Будемо разом Я і Ти». Захід є регіональним, у якому беруть участь студенти, діти з інвалідність та демонструють свої творчі досягнення.

У 2019 р. Університет став переможцем проекту Healthy Challenge, оголошений Фондом народонаселення ООН та отримав грант для придбання інвентарю для підтримки здорового способу життя студентів, в тому числі з інвалідністю.

Проблема соціально-психологічної реабілітації студентської молоді з інвалідністю є темою наукових досліджень співробітників Центру, і в цьому аспекті є вагомі результати: засновано Всеукраїнську асоціацію інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму(2015 р.); проведено Перший Міжнародний науково-практичний симпозіум «Актуальні проблеми впровадження інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму в Україні» (2016 р.); взято участь у створенні та впровадженні маршрутів інклюзивного туризму Черкащиною для соціально вразливих категорій громадян.

Науковці університету підготували видання першого в Україні інформаційного ресурсу, який надає всебічне та ґрунтовне уявлення про інклюзивний реабілітаційно-соціальний туризм як вид медичної, психологічної та соціальної допомоги людям з інвалідністю і, водночас, як засіб їхньої комплексної реабілітації – «Енциклопедії інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму» та зарубіжної монографії «CurrentissuesofinclusivetourismintroductioninUkraineandothercountries» (Актуальні проблеми впровадження інклюзивного туризму в Україні та за кордоном).

Досягнення колективу Університету у наданні освітніх послуг молоді з особливими освітніми потребами отримали визнання на Міжнародній освітній виставці :Гран-прі за конкурсну роботу «Інклюзивна освіта: рівні права – рівні можливості».

У січні 2020 року молоді науковці Університету розпочали розробку ще однієї науково-дослідної теми за кошти держбюджету: «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму». Строки виконання: 2020-2022 рр.

Таким чином, тенденція щодо зростання контингенту студентів з інвалідністю в УДПУ імені Павла Тичини визначила новий ефективний напрямок розв’язання проблеми навчання і соціального розвитку цих осіб, створення новітніх технологій покращення якості життя, запровадження дієвої системи соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму, розробці методичних рекомендацій щодо оптимізації їхніх сильних сторін на шляху до соціальної інтеграції.

Пресцентр УДПУ