Сьогодні значні переваги мають випускники, в дипломах яких є записи про професійну кваліфікацію. з
Це допомагає його власнику позиціонуватися на ринку праці, робить інформацію в дипломі зрозумілішою для роботодавця, отже, збільшує для вступників привабливість тих закладів, які зазначають такі кваліфікації в документах про здобуту освіту. За таких умов вимагає особливої уваги процес формування професійних якостей, готовності здобувача вищої освіти до виконання трудових функцій, адекватне оцінювання набутих випускником професійних компетентностей. У вирішенні цього питання ЗВО надано автономію.
Зважаючи на високу відповідальність за присвоєння кваліфікацій, відповідно до розпорядження №22 першого проректора Андрія Гедзика в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини було створено комісію у складі Ірини Албул, Ольги Бутенко, Олени Ящук та Андрія Семенова для розгляду на вченій раді питання «Про процедуру присвоєння професійних кваліфікацій в університеті».
У ході роботи комісією встановлено, що в університеті реалізуються освітні програми двох типів: 1) освітні програми, які передбачають присвоєння лише освітньої кваліфікації; 2) освітні програми, які передбачають присвоєння освітньої та професійної кваліфікацій.
Насамперед, варто наголосити, що присвоєння професійних кваліфікацій в нашому університеті здійснюється на основі чинного законодавства та узгодженої з ним локальної нормативно-правової бази.
Так, та пункт 11 частини другої статті 32 Закону України «Про вищу освіту» декларують право українських закладів вищої освіти присвоювати своїм випускникам професійні кваліфікації і зазначати їх у виданих документах про освіту; частиною 7 статті 91 Закону України «Про вищу освіту» фіксується вимога, що професійну кваліфікацію можна присвоювати на освітніх програмах, які охоплюють вимоги наявного професійного стандарту. В разі ж відсутності професійного стандарту можливість університету присвоювати професійну кваліфікацію обумовлюється погодженням з Національним агентством кваліфікацій відповідно до Постанови КМУ «Деякі питання присвоєння професійних кваліфікацій закладами вищої освіти в разі відсутності професійного стандарту» (№ 1223 від 25 жовтня 2024 р.).
На локальному рівні присвоєння освітньої та професійної кваліфікацій регулюється «Положенням про освітні програми» та «Порядком присвоєння професійних кваліфікацій».
Відповідно до вказаних документів, університетом висувається низка обгрунтованих умов для розроблення/перегляду освітніх програм, якими передбачається присвоєння професійної кваліфікації: фіксації професії у чинному класифікаторі професій ДК 003:2010, що є гармонізований із міжнародним стандартним класифікатором професій (ISCO-08); узгодження професійної кваліфікації з відповідним рівнем вищої освіти; врахування затвердженого професійного(их) стандарту (ів), в разі відсутності професійного стандарту – за погодженням з Національним агентством кваліфікацій; зміст обов’язкових компонентів та форми й методи навчання повинні гарантувати досягнення здобувачем знань, умінь, компетентностей, готовності до виконання трудових функцій, необхідних для присвоєння професійної кваліфікації; проходження виробничої практики, яка уможливлює практичну підготовку відповідно до зазначених у професійному стандарті трудових функцій за відповідною професією в обсязі не менше 6 кредитів ЄКТС (не менше 3 кредитів ЄКТС – для часткових професійних кваліфікацій); визнання результатів навчання та компетентностей, необхідних для присвоєння професійних кваліфікацій, здобутих шляхом формальної, неформальної чи інформальної освіти та ін.
Особливого значення набуває встановлення відповідності результатів навчання професійному стандарту, при чому організація належного оцінювання компетентностей претендента на присудження професійної кваліфікації уможливлює уникнення автоматичного присвоєння професійної кваліфікації разом з освітньою, на чому наполягає Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти.
Зважаючи на те, що результати навчання за професійним стандартом містять значний обсяг знань та вмінь, і в межах розумного часу перевірити всі знання та вміння неможливо, за рекомендаціями Національне агентство кваліфікацій варто особливу увагу звернути на обрані процедури оцінювання щодо їх раціональності, забезпечивши умову, коли кожен набір завдань для оцінювання містить деяку вибірку, за якою оцінювач робить висновок про ступінь володіння і тими знаннями та вміннями, які до вибірки не увійшли.
З огляду на те, що освітня і професійна кваліфікації віддзеркалюють різні аспекти підготовки студентів, і оцінювати їх за однією процедурою й за тими самими завданнями зазвичай некоректно, комісія рекомендує здійснювати оцінювання професійної кваліфікації за результатами атестації у формі додаткового «Кваліфікаційного іспиту з присвоєння професійної кваліфікації» та з врахуванням результатів поточного оцінювання; доцільним буде рецензування програм усіх контрольних заходів для присвоєння професійної кваліфікації фахівцями-практиками та експертами в галузі.
Комісія підкреслює, що у випадку, коли стандартом вищої освіти передбачено присвоєння освітньої та професійної кваліфікацій, до визначених стандартом вищої освіти форм атестації додається «Кваліфікаційний іспит з присвоєння професійної кваліфікації» в межах кредитів, виділених для атестації здобувача.
У випадку ж, коли стандартом вищої освіти передбачено присвоєння лише освітньої кваліфікації (або стандарт вищої освіти відсутній), а освітньою програмою передбачено присвоєння освітньої та професійної кваліфікацій, вводиться додатковий «Кваліфікаційний іспит з присвоєння професійної кваліфікації» (0 кредитів). Здобувачі, які прагнуть здобути крім освітньої ще й професійну кваліфікацію, не пізніше, ніж за 6 місяців до атестації подають на ім'я декана/директора заяву з проханням допуску до складання «Кваліфікаційного іспиту з присвоєння професійної кваліфікації». За поданими заявами готується службова записка та формується окремий наказ на допуск здобувачів до складання вказаного екзамену.
Кафедра у визначені в універститеті строки розробляє відповідно до професійного стандарту та затверджує програму «Кваліфікаційного іспиту з присвоєння професійної кваліфікації», яка має містити перелік компетентостей, результати навчання, трудові функції, теоретичні та практичні завдання, критерії оцінювання і відповідні вимоги та правила складання такої форми атестації. Структура «Кваліфікаційного іспиту з присвоєння професійної кваліфікації» визначається з огляду на особливості спеціальності, освітньої програми та професійного стандарту і може включати наступні елементи: усний чи письмовий іспит, виконання трудових функцій, демонстраційне мікровикладання, ситуаційні завдання (кейсові завдання), портфоліо досягнень, усна співбесіда та ін.. Рекомендований обсяг завдань практичної частини не менше 60%.
Зауважимо, що на ОП, для яких освітнім стандартом не передбачено обов’язкове присвоєння професійної кваліфікації, непроходження студентом оцінювання з метою присвоєння професійної кваліфікації не буде вважатися невиконанням індивідуального навчального плану чи підставою для відрахування, у дипломі такого здобувача буде запис лише про освітню кваліфікацію.
Комісія пропонує озвучену у виступі конкретизацію умов, згідно яких в університеті присвоюється професійна кваліфікація, та особливості атестації здобувачів вищої освіти для присвоєння професійної кваліфікації зафіксувати як зміни до чинного «Порядку присвоєння професійних кваліфікацій в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини».
Процеси європейської інтеграції і входження до загальноєвропейського кваліфікаційного поля диктують те, щоб присвоєння професійних кваліфікацій відбувалось на основі професійних стандартів за підсумками складання кваліфікаційного іспиту та за участі професійної спільноти. Саме тому комісія наголошує на доцільності введення до складу Екзаменаційної комісії та складу комісії із захисту виробничої практики представників роботодавців, фахівців-практиків, експертів в галузі.
Зважаючи на запити роботодавців щодо фіксації у дипломі професійної кваліфікації, доцільним буде розглянути можливості присвоєння професійних кваліфікацій за усіма освітньо-професійними програми, які реалізуються в університеті. Для обговорення академічною спільнотою університету організаційних нюансів, комісія рекомендує провести навчальний семінар для гарантів ОП та завідувачів кафедр щодо специфіки присвоєння професійних кваліфікацій (в межах діяльності науково-методичного центру професійного розвитку викладачів УДПУ імені Павла Тичини).