На сучасному етапі розвитку системи освіти України набуває актуальності та життєвої необхідності дуальна освіта – перспективна форма здобуття вищої освіти, спрямована на підвищення якості підготовки здобувачів освіти до професійної діяльності.
В Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини практику дуальної форми здобуття вищої освіти започатковано у 2024 році відповідно до Закону України «Про вищу освіту», Наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти» від 13.04.2023 р. № 426 (зі змінами, наказ МОН України № 710 від 08.06.2023), Положення про дуальну форму здобуття вищої освіти в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини (2024, http://surl.li/qvsur).
З 01.03.2024 р. в університеті розпочато реалізацію дуальної форми здобуття вищої освіти за такими освітніми програмами:
– освітньо-професійна програма «Соціальна робота» ОС «магістр» спеціальності 231 Соціальна робота (Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради). Факультет соціальної та психологічної освіти. З 01.03.2024 р.;
– освітньо-професійна програма «Соціальна робота (Соціально-психологічне консультування)» ОС «бакалавр» спеціальності 231 Соціальна робота (Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради). Факультет соціальної та психологічної освіти. З 19.08.2024 р.;
– освітньо-професійна програма «Психологія» ОС «бакалавр» спеціальності 053 Психологія (Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 6 «Дзвіночок» Первомайської міської ради Миколаївської обл.). Факультет соціальної та психологічної освіти. З 19.08.2024 р.;
– освітньо-наукова програма «Психологія» ОС «доктор філософії» спеціальності 053 Психологія (Уманський ліцей № 1 Уманської міської ради Черкаської області). Факультет соціальної та психологічної освіти. З 19.08.2024 р.;
- освітньо-професійна програма «Готельно-ресторанна справа». ОС «магістр» спеціальності 241 Готельно-ресторанна справа. Туристично-розважальний комплекс «Хутір «Козацька Долина». Інститут економіки та бізнес-освіти. З 01.10.2024 р.;
- освітньо-професійна програма «Середня освіта (Фізика. Інформатика)». ОС «магістр» спеціальності 014 Середня освіта (Фізика та астрономія). ДНЗ «Подільський професійний ліцей»». Факультет фізики, математики та інформатики. З 01.10.2024 р.;
- освітньо-професійна програма «Середня освіта (Математика. Інформатика)». ОС «магістр» спеціальності 014 Середня освіта (Математика). Комунальний заклад «Ліцей ˮПерспективаˮ». Факультет фізики, математики та інформатики. З 01.10.2024 р.;
- освітньо-професійна програма «Початкова освіта». ОС «бакалавр» спеціальності 013 Початкова освіта. Комунальний заклад «Михайлівський ліцей» Олександрійської селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області. Факультет початкової освіти. З 01.10.2024 р.;
- освітньо-професійна програма «Спеціальна освіта». ОС «магістр» спеціальності 016 Спеціальна освіта ТОВ «Броварська гімназія Мозаїка». Факультет дошкільної та спеціальної освіти. З 01.10.2024 р.
Реалізація дуальної форми здобуття вищої освіти – спільна робота колективів університету та організацій-роботодавців, структурних підрозділів університету (факультетів, інституту, кафедр), здобувачів, гарантів освітніх програм, відповідальних та кураторів з питань дуальної освіти, науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання освітніх компонентів на виробництві.
Наразі проводиться робота з популяризації дуальної форми навчання серед здобувачів вищої освіти та пошук потенційних роботодавців-партнерів університету (https://udpu.edu.ua/navchannia/dualna-forma-zdobuttia-vyshchoi-osvity).
Досвід Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з реалізації дуальної форми здобуття вищої освіти за різними освітніми програмами підготовки фахівців, різними спеціальностями засвідчив важливість поєднання навчання в закладі вищої освіти з навчанням на робочому місці для оволодіння здобувачами програмними результатами, поглиблення практичних умінь і навичок та набуття певної кваліфікації.