Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, враховуючи реформування освітньої галузі, постійно удосконалює механізми взаємодії освітніх ланок «загальноосвітня школа – вищий навчальний заклад». Так, на базі університету створено навчально-науково-методичний комплекс, до якого увійшли Корсунь-Шевченківське педагогічне училище, Уманський гуманітарно-педагогічний коледж, Уманська міська гімназія, Уманська школа-інтернат та СПТУ № 36 м. Умані.

Університет щорічно збільшує кількість та обсяг наукових досліджень, присвячених вивченню низки важливих науково-методичних завдань, які пов’язані із розбудовою національної 12-річної школи. Серед них слід відмітити теми, які розробляє університет на замовлення МОН України, це: «Комплекс «Школа – дошкільний навчальний заклад» – одна з перспективних моделей сучасних освітніх установ» (наук. керівник – д.пед.н., проф., академік АПН України Кузь В.Г.), «Науково-методичні засади впровадження інформаційно-комунікаційних технологій навчання фізики і астрономії в умовах переходу школи на нові стандарти та 12-річний термін навчання» (наук. керівник – д.пед.н., проф., член.-кор. АПН України Мартинюк М.Т.), «Розроблення нової методичної системи навчання астрономії в школі (на базі планетарію як мультимедійної навчальної системи)» (наук. керівник - д.пед.н., проф., член.-кор. АПН України Мартинюк М.Т.), «Наукові основи модернізації змісту й технології трудової підготовки учнів сільської школи» (наук. керівник – д.пед.н., проф. Коберник О.М.).

Для сталого впровадження наукових досліджень у сферу практичної діяльності в університеті функціонує 8 наукових шкіл, які очолюють доктори наук, професори – знані вчені на теренах європейської й світової наукової спільноти. 3 наукові школи займаються дослідженням сучасних проблем національної школи. Наукова школа дійсного члена АПН України, Заслуженого діяча науки і техніки України, д.пед.н., проф. В.Г.Кузя досліджує педагогічну спадщину В.О.Сухомлинського, узагальнює творчий доробок видатного українського педагога і впроваджує його в практику навчально-виховного процесу сучасної оновлюваної школи. Наукова школа «Актуальні проблеми трудової підготовки учнів» під керівництвом д.пед.н., проф. О.М.Коберника працює над обґрунтуванням теоретико-методологічних основ проектно-технологічної системи трудового навчання, за якою розроблені нові програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів України. Основним напрямком наукових досліджень наукової школи д.пед.н., проф., член.-кор. АПН України М.Т.Мартинюка «Проблеми навчання фізики в основній школі» є обґрунтування змісту і структури базового курсу фізики на всіх рівнях.

В педагогічну практику вводяться результати наукових досліджень 18 науково-дослідних лабораторій, серед яких варто відмітити: «В.О.Сухомлинський і школа ХХІ століття» (завідувач - професор, академік АПН України Кузь В.Г), «Проблеми дидактики фізики в основній школі» (завідувач - професор Мартинюк М.Т.), "Проблеми трудової підготовки учнів сільської школи" (завідувач - професор Коберник О.М.), «Проблеми педагогіки початкової сільської школи» (завідувач - доцент Комар О.А.).

Перспективним напрямком у розвитку наукової сфери університету є участь у розробках наукових проектів. Вперше в практиці нашого університету в 2008 р. виборено тендер на замовлення МОН України з надання консультаційних послуг з організації та проведення дослідження «Стандарти діяльності загальноосвітнього навчального закладу» (в межах проекту «Рівний доступ до якісної освіти в Україні», що фінансується Міжнародним банком реконструкції та розвитку). Метою дослідження є розробка стандартів діяльності загальноосвітнього навчального закладу по забезпеченню рівного доступу учнів до якісної освіти та технологій їх упровадження. За умови успішного виконання проект може стати першим етапом реформування освіти в Україні, а Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини - активним учасником у формуванні якості середньої освіти європейського рівня.

Викладачі університету уже не перший рік є активними учасниками роботи Малої академії наук. Наша мета: зорієнтувати здібних учнів на вступ до нашого вузу, зацікавити їх до науково-дослідницької діяльності, підготувати до активної діяльності у навчанні та сприяти самовизначенню у майбутній професії.

Із січня 2008 року була укладена угода про співпрацю між УДПУ і Черкаським обласним Центром еколого-натуралістичної творчості, Малою академією наук учнівської молоді, з метою створення сприятливих умов для розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітніх навчальних закладів області, педагогічної підтримки та методичного супроводу їх науково-дослідницької діяльності. Угодою передбачено:

  1. організація навчально-консультативних занять учнів-слухачів МАН на базі нашого вузу;
  2. надання консультування у визначенні тематики науково-дослідницьких робіт, їх рецензування;
  3. участь наших викладачів у роботі журі всіх етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН.

Результатом плідної співпраці наших викладачів-консультантів з учителями та учнями шкіл стали високі показники у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт МАН, що проходив у м. Черкаси 2009 року: 29 робіт із 35 поданих зайняли призові місця, 7 робіт зайняли І місце, з них 4 учнів стали переможцями на  Всеукраїнському рівні (з географії, англійської мови, етнології та технічних дисциплін).

Для вирішення низки психолого-педагогічних проблем національної школи на базі університету за участю провідних спеціалістів уманських загальноосвітніх навчальних закладів щорічно проводяться науково-методичні конференції різних рівнів. В процесі обговорення поставлених проблем деталізуються напрями наукового пошуку та формулюються наукові завдання, які стають базою для подальшого оформлення фундаментальних та прикладних досліджень і розробок. Впродовж 2007-2009 рр. на базі університету було організовано такі науково-практичні конференції: «Європейські стандарти оцінювання знань учнів та студентів навчальних закладів», «Проблеми графічної підготовки учнів загальноосвітньої та професійної школи», «Проблеми дошкільної та початкової освіти у контексті сучасного виміру», «Проблеми початкової школи», «Виховання у підлітків морально-духовних цінностей в сучасних соціокультурних умовах», «Методологія і методика інтерактивного навчання у середній та вищій школі».

Вже 8-й рік університет видає журнал «Психолого-педагогічні проблеми сільської школи», що є фаховим з усіх психолого-педагогічних спеціальностей.

Таким чином, аналіз проведеної роботи дозволяє стверджувати, що Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини є активним учасником у розв’язанні важливого соціально-освітнього завдання щодо розбудови національної загальноосвітньої школи.